نتیجه تصویری برای مدیریت حوزه قم
اشکال و جواب
با سلام
واقعا تعجب می کنم از این حرفها!! متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه و عمر اونها رو به تباهی می کشونه، طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست و فقه و اصول رو هم خوب بخونه تهش اینه که مباحث عهد قجری که همه علما بارها و بارها بحث کرده اند رو طرح و بررسی کنه که هیچ فایده ای برش مترتب نیست، فقهی که در هیچ یک از عرصه های اجتماع نتونسته وارد بشه و واقعا معضل جامعه ما رو حل کنه، تمام طلاب مجبور هستند همین درسها رو بخونن، کجای دنیا دیدید کتاب 500 سال پیش بشه متن درسی! کتابی که برای زمان خودش نوشته شده حتی یه خط هم تغییر نکنه و تکامل نیابه، اینها همه نشان از تحجر هست، گوش طلاب و ... از این حرفهای غیر واقعی پر هست و هیچکی بهایی نمیده و به همین خاطر هست روز به روز دارن بیشتر فاصله می گیرن، امیدوارم که روزی به خودتون بیایید و این سرمایه بزرگ رو درک کنید، مسئولین و فقها و علمایی که حتی حاضر نیستن 1 ساعت وقتشون رو بدن به طلاب درد دلهاشون رو بشنون و جواب منطقی بدن، افرادی که عمرشون رو در راه حل مسائلی گذشته که گذشتگاه حل کردند، اینها نمی تونن زمامدار دین و حوزه باشن

****************************************
به نام خدا

باسلام و احترام. بخشی از اشکالاتی که شما به آن اشاره نمودید و یا ممکن است وجود داشته باشد ولی مطرح نکردید، فی الجمله مورد قبول است و متولیان حوزه و حوزه های علمیه باید در رفع آن کوشا باشند و اما اینکه گفتید :(... متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه و عمر اونها رو به تباهی می کشونه) این سخن شما  دور از انصاف و دور از واقع نگری است . اگر کمی به خود زحمت می دادید و کمترین تحقیق و جستجویی می کردید متوجه می شدید که «حوزه» ، فعالیت ها و تلاش های قابل توجهی در جهت رشد و بالندگی علمی طلاب انجام داده است . بحمدالله سال هاست که  مراکز تخصصی مختلفی در عرصه ها و رشته های مختلف زیر نظر حوزه علمیه مشغول کار هستند و دانش آموختگان خوب و شایسته ای تحویل جامعه داده است که در محافل دانشگاهی و صدا و سیما و ...  به نشر معارف دین و قرآن و اهل بیت علیهم السلام  می پردازند و هر اندازه عرصه حضور آن بزرگواران  در مجامع مختلف فراهم تر باشد بیشتر می توانند خدمت نمایند...  اینکه شما می گویید (...حوزه عمر اونها رو به تباهی می کشونه) حرف ناصحیحی است . اگر چه نقایصی در حوزه و حوزه ها وجود دارد ولی حوزه در حد مطلوبی  طلاب عزیز را مدیریت می کند و زمینه های خوبی را هم جهت رشد علمی و حتی شغلی طلاب عزیز فراهم آورده است و اگر خدای ناکرده برخی از طلاب در خود احساس اتلاف عمر و یا پوچی و سرخوردگی می کنند این مسئله تا حدود زیادی به خود آن عده از طلاب برمی گردد که از فرصت ها و زمینه های مساعد ، درست استفاده نکردند. این قبیل از طلاب قبل از اینکه بزرگان حوزه و حوزه را مؤاخذه کنند و مورد عتاب و خطاب قرار دهند در ابتدا باید خودشان را مؤاخذه نمایند که چرا از عمر شریفشان و از فرصت های آماده به خوبی استفاده نکردند و چرا کاری کردند که از کاروان پیشرفت و ترقی عقب افتادند؟!!  کدام انسان با انصاف و خردمندی می تواند ادعا کند که (هیچ فایده ای در دروس حوزوی نیست؟!!)  جنابعالی در متن تون چنین آوردید : (... طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست ) آیا  این حرف و این سخن از روی درایت و واقع نگری است؟!  اگر طلاب عزیز همین دروس حوزوی متداول را با اخلاص و جدّیّت همراه با بحث و مباحثه  و تحقیق بخوانند یقینا منشأ برکات علمی و معنوی فراوان برای آنها خواهد داشت و پشتوانه های خوبی برای دریافت های صحیح از معارف دینی و احکام اسلامی خواهد بود و می توانند با توانایی بهتری به تبیین معارف و احکام دینی برای جامعه و مردم بپردازند . طلبه ای که از خود همت و تلاش شایسته ای نشان نداده چه توقع مثبت و باارزشی می توان از او داشت ؟!!! طلبه  باید از خود تعهد و تلاش و همت عالی  و هنر نشان بدهد . در قرآن کریم آآمده است که : لیس للانسان الا ما سعی. اکثر نابغه ها و مشاهیر و نام آوران در سختی ها با همت عالی به مقامات عالی رسیدند. با تنبلی و کاهلی و توقع مدام از دیگران کسی به جایی نرسید و نمی رسد...    یک هنرمند با امکانات موجود می تواند بهترین اثر را خلق نماید تا همه از آن بهره ببرند . طلاب عزیز هم می توانند با همت عالی با استفاده از امکانات و سرمایه های موجود در حوزه و حوزه ها بهترین خدمات علمی و معنوی را در جامعه منتشر سازند... باید بدانیم و متوجه باشیم که بخش عمده ای از اشکال متوجه خود ما طلاب است که نسبت به تعهدات تحصیلی و ...  قصور و تقصیر فراوان داریم و از خود جدیت شایسته و  ابتکار و نوآوری نشان نمی دهیم . در جنگ تحمیلی هشت ساله ، ملت ایران با رهبری حضرت امام خمینی همه جهانیان را متحیر و شگفت زده  ساخت و بر صدام خائن و کافر و  همه دشمنان غرب و شرق پیروز شد . آیا در این موفقیت و پیروزی  از امکانات و تجهیزات نظامی بالا برخوردار بودیم؟!! یا اینکه با اخلاص و با جدّیّت و نوآوری و خلاقیت و ایثار و تلاش توانستیم پیروز و عزیز شویم؟!! ....
بنده به شما عرض می کنم که با همه نقایصی که در حوزه احساس می شود اگر طلاب عزیز خوب درس بخوانند و همین دروس حوزوی متداول را خوب طی کنند...  در جامعه عزیز و مثمر به ثمر خواهند بود . ....   اینکه ما بیاییم بدون توجه و درایت و واقع نگری به راحتی بگوییم که :حوزه هیچ کاری نکرده و درس های حوزوی هیچ اثری ندارد و...   این سخنان دور از تقوا و دور از منطق و خِرَد است و متأسفانه در متن تون عباراتی آمده است که با واقعیات منطبق نیست و صرفا یک ادعا است  :
1_(...متأسفانه حوزه به هیچ وجه نتونسته طلاب را مدیریت کنه...)
2-(... طلبه ای که بهترین وقت عمرش رو صرف دروسی می کنه که عملا هیچ فایده ای توی جامعه بر اونها مترتب نیست...)
3-( ... فقه و اصول رو هم خوب بخونه تهش اینه که مباحث عهد قجری که همه علما بارها و بارها بحث کرده اند رو طرح و بررسی کنه که هیچ فایده ای برش مترتب نیست...)
4-(...فقهی که در هیچ یک از عرصه های اجتماع نتونسته وارد بشه و واقعا معضل جامعه ما رو حل کنه)
5-(...افرادی که عمرشون رو در راه حل مسائلی گذشته که گذشتگاه حل کردند، اینها نمی تونن زمامدار دین و حوزه باشن)
......
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
اول اسفند  هزار و سیصد و نود و شش

 


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

*********************************************

اشکال

اگر ایران نیسنید که هیچ،اگر تشریف دارید واحیانا در قم.خدا به شما انصاف بدهدوکمی قدرت تحلیل و اندکی فهم زمان.این بنده ی خدا چطور باید در گوش طلاب فرو کند که آقایون هدر نروید؟تأسف عمیق من از این پست ها ،که مصلحین را در هم می کوبد کمتر از تأسف من از رخوت حاکم بر حوزه نیست.خداوند ما و همه ی مسلمین را نجات عنایت فرماید.

پاسخ

سلام و احترام . سلام کردن نشانه شخصیت و ادب است . خداوند شما و همه ما را هدایت فرماید . طلاب و فضلاء نور چشمان ما هستند . در نقد و ایراد به مسائل حوزوی و ... باید از گفتار های احساسی و پرخاشگرانه و تحقیر کننده پرهیز نمود و متاسفانه آن عزیزی که اشاره نمودید غالب مطالبش پرخاشگرانه و دور از منطق جمعی علماء و فضلاء و ... می باشد . ... . نقد و اشکال در طول تاریخ همیشه در حوزه های علمیه بوده و هست و خواهد بود و در محافل علمی برای نقدها و اشکالات عالمانه ارج می نهند ولی متاسفانه آن بزرگوار با خود محوری و بدون توجه به شان و منزلت تراث حوزوی و بزرگان آن و بدون توجه به ارزش های حوزوی و خدمات و مجاهدت علماء در بالندگی و ترویج علوم حوزوی و علوم آل محمد ص با تشبث به برخی مطالب به ظاهر مقبول صرفا در پی تخریب جایگاه تراث حوزوی و باعث دلسردی طلاب عزیز در امر تحصیل می باشند . آنچه که ایشان قیل و قال می کنند چیز تازه ای نیست و بزرگان ما و بخصوص مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و مراجع عظام می دانند و بحمدالله متولیان امر به تدریج در پی رفع نقایص هستند. به صراحت می گویم که فضلاء و اساتید و بزرگان حوزه از شیوه انتقادی تخریبی ایشان به تراث و سرمایه های حوزه نگران و ناراحتند .... موفق باشید .
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
********************************************************************



برچسب ها :
فعالیت حوزه علمیه قم و حوزه هادررشدعلمی طلابٍ+آیت الله سعادت میرقدیم لاهیجی ,  فعالیت ها ,  حوزه ,  قم , 

موضوع :
یادداشت های استاد سعادت میرقدیم ,