اشکال : سلام علیکم . مطابق روایاتی که وارد شده  هرگونه قیام و انقلاب و تشکیل حکومت قبل از قیام حضرت مهدی (عج)  جائز نیست و نباید از قیام کنندگان پیروی نمود.  براساس  این روایات  قیام امام خمینی  هم درست نبوده است .

پاسخ :

علیکم السلام

ابتدا دو روایت را در این باره ذکر می کنم و بعد  مختصری پاسخ می دهم  :

عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ الْزَمِ الْأَرْضَ وَ لَا تُحَرِّكْ یَداً وَ لَا رِجْلًا ابدا حَتَّى تَرَى عَلَامَاتٍ أَذْكُرُهَا لَک ...  وَ إِیَّاكَ وَ شُذَّاذاً مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَإِنَّ لِآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ رَایَةً وَ لِغَیْرِهِمْ رَایَاتٍ فَالْزَمِ الْأَرْضَ وَ لَا تَتَّبِعْ مِنْهُمْ رَجُلًا أَبَداً حَتَّى تَرَى رَجُلًا مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ مَعَهُ عَهْدُ نَبِیِّ اللَّهِ وَ رَایَتُهُ وَ سِلَاحُهُ فَإِنَّ عَهْدَ نَبِیِّ اللَّهِ صَارَ عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ثُمَّ صَارَ عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ فَالْزَمْ هَؤُلَاءِ أَبَداً وَ إِیَّاكَ وَ مَنْ ذَكَرْتُ لَكَ فَإِذَا خَرَجَ رَجُلٌ مِنْهُمْ مَعَهُ ثَلَاثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا وَ مَعَهُ رَایَةُ رَسُولِ اللَّهِ (ص) .

امام باقر  (عَلَیهِ السَّلامُ)  : ملازم زمین باش و هرگز حرکت مده زبان و دستت را (خروج نکن با خروج کنندگان) تا ببینی علامتهایی را که برای تو ذکر میکنم (بعد حضرت علامت های ظهور را یکی پس از دیگری ذکر میفرمایند تا خروج حضرت مهدی عج ) .... و بر حذر باشید از شُذّاذ و پراکنده های از آل محمد و سادات آل محمد (کسانی که خود را به دروغ  یا به حق به آل محمّد نسبت می دهند  و ادّعای قیام دارند ولی زمینه قیام فراهم نیست  ) پس همانا برای ال محمد و امیرالمومنین علی  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)   پرچمی است و برای غیر ایشان پرچم هایی دگر (یعنى امید پیروزی و موفقیت و  پیشرفت و نیل به هدف و مقصود براى احدى از علویین نداشته باش ، زیرا که براى ایشان در تقدیر خدا یک رایت و پرچم بیش نیست و آن رایت و پرچم فتح مهدى  (عَلَیهِ السَّلامُ) است) پس ملازم زمین باش و بر زمین بچسب و هرگز تبعیت نکن از هیچ کدام از این پرچم ها تا اینکه ببینی مردی از فرزندان امام حسین علیه السلام را که با او عهد نبی الله و پرچم و سلاحش است و این عهد و پرچم و سلاح نزد علی بن الحسین امام سجاد  (عَلَیهِ السَّلامُ)  بود و پس از او نزد من محمد بن علی (امام باقر «ع»)  و بعد ... تا امام حسن عسکری (علیهم السلام) . پس ملازم اینان باش و بر حذر باش از کسانی که ذکر کردم برای تو (با خروج کنندگان چه از آل محمد و چه غیر آل محمد خروج نکن و از انها تبعیت نکن) پس فقط هنگامی که مردی از آل محمد و علیبا 313 نفر با پرچم رسول الله (صَلَّی  اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ )   خروج کند( به یاری او برو ) فقط مردی (حضرت مهدی صاحب الزمان عج) را یاری کنید که با سلاح و پرچم و عهد رسول الله (ص) باشد که این مرد کسی است که با 313 نفر قیام میکند.

منبع : تفسیر عیاشی ج1ص65 ذیل تفسیر آیه 148 سوره بقره  (وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ أَیْنَ مَا تَكُونُواْ یَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ" سوره بقره آیه 148 .هر طایفه اى قبله اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است; در نیکى ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جوئید! هر جا باشید، خداوند همه شما را (در روز رستاخیز) حاضر مى کند; زیرا او، بر هر کارى تواناست. در روایات متعددى كه از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده جمله "ایْنَ ما تَكُونُوا یَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِیعاً" به اصحاب مهدى (علیه السلام)  تفسیر شده است.) 

در باب 13 از "کتاب الجهاد" وسایل الشیعه (باب حکم الخروج بالسیف قبل قیام القائم) 17 روایت ذکر شده است که مضمون آن ها عدم جواز  قیام قبل از ظهور امام زمان (عج) می باشد، از جمله آن ها روایتی است که از حضرت علی (ع) نقل شده و سیدبن طاووس در کتاب  كتاب المَلاحِم والفِتَن نیز این حدیث را آورده است و گفته است که  علی ع  در کوفه  خطبه ای  اینچنین  ایراد فرمودند  :
 
أَیُّهَاالنّاسُ اِلزَمُوا الأَرضَ مِن بَعدی وَ اِیّاکُم وَ الشُّذّاذَ مِن آلِ مُحَمَّدِِ فَأِنَّهُ یَخرُجُ شُذّاذُُ آلِ مُحَمَّدِِ فَلا یَرَونَ ما یُحِبُّونَ لِعِصیانِهِم أَمری وَ نَبذِهِم عَهدِی وَ تَخرُجُ رایَةُُ مِن وُلدِ الحُسَینِ تَظهَرُ بِالکُوفَةِ بِدِعامَةِ أُمَیَّةَ وَ یَشمَُلُ النّاسَ البَلاءُ وَ یَبتَلِى اللّهُ خَیرَ الخَلقِ حَتّى یَمیزَ الخَبیثَ مِنِ الطِّیبِ وَ یَتَبَرَّأُ النّاسُ بَعضَهُم مِن بَعضِِ وَ یَطُولُ ذلِکَ حَتّى یُفَرِّجَ اللّهُ عَنهُم بِرَجُلِِ مِن آلِ مُحَمَّدِِ (ص) وَ مَن خَرَجَ مِن وُلدی فَعَمِلَ بِغَیرِ عَمَلی وَ سارَ بِغَیرِ سِیرتِی فَأَنَا مِنهُ بَرى‏ءُُ وَ کُلُّ مَن خَرَجَ مِن وُلدی قَبلَ المَهدی فَأِنَّما هُوَ جَزُورُُ وَ اِیّاکَ وَ الدَّجّالَینِ مِن وُلدِ فاطِمَةَ فَأِنَّ مِن وُلدِ فاطِمَةَ دَجّالَینِ، وَ یَخرُجُ دَجّالُُ مِن دَجلَةِ البَصرَةِ وَ لَیسَ مِنّی وَ هُوَ مُقَدَّمَةُ الدَّجّالَینِ کُلِّهِم .

أَیُّهَاالنّاسُ بعد از من ملازم زمین و  آرام باشید و بر حذر باشید از شُذّاذ و پراکنده های از آل محمد و سادات آل محمد (کسانی که خود را به دروغ  یا به حق به آل محمّد نسبت می دهند  و ادّعای قیام دارند ولی زمینه قیام فراهم نیست  ) زیرا که یک عده قلیلى از آل محمّد (ص) خروج میکنند ولى به علت مخالفت با امر من و پشت پا زدن به عهد من به مقصود خود نخواهند رسید و بعضى از اولاد امام حسین علیه السلام براى کمک امیّه ظهور میکنند و بلاء ، مردم را فرا خواهد گرفت و خدا بهترین خلق را مبتلا خواهد کرد تا اینکه خوبان از بدان ممتاز شوند ، مردم از یک دیگر بیزارى می جویند ، این بلاء طولانى خواهد شد تا اینکه خدا بوسیله مردى از آل محمّد صلى اللَّه علیه و آله براى آنها فرجى مرحمت کند .و هر کس از فرزندان من خروج کند پس به غیر عمل من و به غیر رفتار من عمل و رفتار کرده است . پس من از او بیزار خواهم بود و هر کسى از فرزندان من قبل از ظهور مهدى (ع) خروج نماید کشته خواهد شد. از دو دجّال از فرزندان حضرت فاطمه (س) بر حذر باشید ؛ زیرا که از اولاد فاطمه (س) دو دجّال بوجود مى آید. و دجّالى هم از بصره خروج میکند که از نسل من نیست و او مقدمه کلیه دجّالها است.
سید بن طاوس (ره) بعد از نقل این روایت می گوید :
أَقُولُ: هذا حَدیثُُ صَریحُُ بِنَهیِ مَولانا عَلِیِِّ (عَلَیهِ السَّلامُ) وُلدَهُ أَن یَخرُجَ أَحَدُُ مِنهُم قَبلَ المَهدِی علیه السلام .  این حدیث صریح است در نهی حضرت مولا علی (عَلَیهِ السَّلامُ) فرزندانشان را از خروج قبل از حضرت مهدی (عج)
 
اَلمَلاحِم والفِتَن ؛ السید ابن طاووس (وفات664) - باب 36 ص 248-249 ح 362.

 پاسخ : برفرض که این احادیث  معتبر و صحیح باشند  نمی گویند که از هیچ کس تبعیت نکن، بلکه فرموده از مدعیان قیام  که خود را به اهل بیت منتسب می کنند ولی در واقع با اهل بیت نیستند  یعنی(اَلشُّذّاذ مِن آل مُحَمَّد) پیروی مکن .  به  کلمه (شُذّاد ) توجه شود .  شَذَّ القَولُ  یعنی  آن گفتار برخلاف معمول و بی قاعده بود . اَلشّاذّ ، اَلشَّواذّ یعنی بی قاعده ، برخلاف عادت و برخلاف قاعده . اَلشُذاذُ مِنَ النّاس یعنی  افراد متفرقه و پراکنده از مردم  که در قبیله ای هستند ولی نسبتی به آن ندارند و به اصطلاح غریبه هستند .در روایتی از رسولخدا ص آمده است که  فرمود : یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَةِ، فَأِذَا اشتَذَّ الشّاذُّ مِنهُم اِختَطَفَهُ الشَّیطانُ كَما یَختَطِفُ الذِّئبُ الشّاةَ الشّاذَّةَ مِنَ الغَنَمِ  .قدرت خدا با جماعت است ، هر گاه یكى از آنان از جماعت جدا شود و تنها و فرد بماند شیطان او را مى‏رباید، چنان كه گرگ گوسفندِ تنها مانده از گله را مى‏ رُباید. «كَنزُ العُمّال، ص 207» . اکثر قیام کنندگان  نسبتی درست و صحیح از نظر عقیده و عمل با اهل بیت  (عَلَیهِمُ السَّلامُ) نداشته و ندارند  و بیشتر به جهات نفسانی و دنیوی و عقده گشایی قیام می کردند  . ... شاید مراد از تَبعیّت در حدیث امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ)  (وَ لَا تَتَّبِعْ مِنْهُمْ رَجُلًا أَبَداً ) که فرمود : و هرگز تبعیت نکن از هیچ کدام از این پرچم ها ،  دارای معنای خاصی باشد یعنی از آنها به عنوان اینکه امام معصوم باشند و یا مأذون از امام معصوم باشند  تبعیت نکنید ) و بعلاوه می توان گفت که این روایات مستقیماََ در پی بیان حکم شرعی جواز و عدم جواز قیام نیستند بلکه  از اَخبار غیبی و اخبار مَلاحِم(جمع مَلحَمه) است و مراد از مَلحَمه ، حوادث و جنگ‌های خونینی است که در آینده رخ می‌دهد . یعنی امام(ع)   می خواهد از نتیجه این قیام ها خبر دهد که اکثر این قیام ها به پیروزی کامل نمی رسند و به شکست می انجامند . این قیام ها اگر چه ممکن است به طور مقطعی پیروز شود و نتایج گذرا داشته باشد ولی ماندگار نمی مانند . پس امام علیه السلام در صدد نفی همه قیام ها نمی باشد بلکه قیامی را نفی می کند که : 1-مأذون از طرف امام معصوم نباشد 2- و خود را منتسب به امام کند 3-و زمینه قیام هم فراهم نباشد و به اصطلاح شرایط قیام فراهم نباشد . ...  این حدیث  و اَمثال آن مربوط به آن موقعیتی است که با حاکمیت جایرانه حُکّام جور  هیچ زمینه ای برای تحقق حکومت اسلامی   و لو  در یک منطقه خاص  وجود  نداشته باشد  و گرنه  اگر فرصت مناسبی فراهم شود برای تشکیل حکومت اسلامی  نه تنها منعی ندارد بلکه  نوع برخورد ایمه معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ) با ظلمه و ستمگران .... و آیات و روایات وارده (دلیل عقلی و نقلی و...)  بیانگر  ایجاد و تشکیل حکومت اسلامی و الهی است و نباید زیر بار حکومت فاسد جبابره و طواغیت رفت ....  آیا  اگر  کسی به خانه من و تو  هجوم آورد و  متعرض نوامیس  و مال و جان ما شود  باید  دست رو دست بگذاریم و هیچ اقدامی نکنیم؟!!  یقینا جواب شما و ما این است که تا توان داریم باید در دفع متجاوز بکوشیم حتی اگر در خطر جانی قرار بگیریم .... حالا سوال بنده از جنابعالی این است که اگر طواغیت و ظلمه و حاکمان فاسد و فاجر بر مال و جان و  دین و قرآن و اسلام و عقاید مقدس مردم مسلط شوند و هرجور که خواستند بر مردم ظلم کنند و با نام دین و ظاهر فریبی  ریشه دین و اسلام را بزنند  آیا  باید  سکوت نمود و فریادی نکشید و مبارزه ای نکرد؟  مماشات و سکوت در برابر ستمگران  نه خواسته خداست و نه خواسته قرآن و اهلبیت علیهم السلام و نه خواسته هیچ انسان عاقل و آزاده ای...   اگر فرصت قیام و مبارزه به هر اندازه ای فراهم باشد  باید  جهاد و قیام کرد و اگر فرصت و زمینه بیشتری فراهم گردد  باید  طومار ستمگران و حاکمان فاسد را باید برچینیم و خدا را صدها هزار و بیشتر شکر و حمد وسپاس که در عصر ما فرصتی فراهم شد و حضرت امام خمینی با همراهی همه جانبه مردم غیور و انقلابی ایران اسلامی  طومار رژیم فاسد و پلید شاهنشاهی را  در هم پیچیدند و محمد رضاشاه فاسد و فاجر و جایر را از تخت سلطنت مستبدانه به زیر کشیدند و نابودش نمودند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را با اهدای هزاران شهید و جابناز و ... محقق نمودند......   سلام خدا  بر امام خمینی و سلام خدا بر ملت با بصیرت ایران و سلام بر شهدا و جانبازان و سلام بر رهبر عزیز ما حضرت آیت الله امام خامنه ای  که تداوم بخش راه پاک امام خمینی و ... است...

سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی



برچسب ها :
آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ,  بعلاوه می توان گفت که این روایات مستقیماََ در پی بیان حکم شرعی جواز و عدم جواز قیام نیستند بلکه از اَخبار غیبی و اخبار مَلاحِم(جمع مَلحَمه) است و مراد از مَلحَمه ,  حوادث و جنگ‌های خونینی است که در آینده رخ می‌دهد . یعنی امام(ع) می خواهد از نتیجه این قیام ها خبر دهد که اکثر این قیام ها به پیروزی کامل نمی رسند و به شکست می انجامند , 

موضوع :
یادداشت های استاد سعادت میرقدیم ,